In het opvoedingsproject van de school staan de fundamentele christelijke waarden voorop. Onze school heeft een zendingsopdracht: van de leerkrachten wordt verwacht dat zij de waarden van het christelijke opvoedingsproject van de school mee helpen realiseren.
Van de ouders verwachten we minstens dat zij loyaal zijn t.o.v. het geheel van de geloofsopvoeding die wij aan de kinderen verstrekken en dat zij geen antihouding aannemen.
Onze basisschool is een school zonder drempels waar de overgang van kleuterschool naar lagere school bijna ongemerkt verloopt. Van eerste kleuterklas tot zesde leerjaar krijgt de hele persoonlijkheid van het kind kansen: hoofd, hart en handen. Wij streven naar een doorlopende ontwikkeling van het kind.
Onze school doet meer dan alleen maar zorgen voor de verstandelijke ontwikkeling van uw kind. Wij willen alle capaciteiten van uw kind aanspreken. Daarbij willen we in de eerste plaats degelijk onderwijs verstrekken. Kwaliteit van onderwijs en opvoeding zijn onze eerste troef. Wij hechten veel belang aan waarden die de verwezenlijking van onze doelstelling mogelijk maken: studiegeest en studie-ijver, geloofsopvoeding en gebed in christelijk perspectief, tucht en discipline, beleefdheid, vriendelijkheid en respect voor de andere, het anders-zijn en –denken, eerlijkheid en oprechtheid, sociaal engagement. Daarnaast hechten wij ook veel belang aan:
Onze school heeft extra aandacht en biedt extra kansen voor leerbedreigde kinderen. Kinderen met verstandelijke en/of sociaal-emotionele problemen genieten van bijzondere aandacht.
In onze school gaan we met de kinderen op verkenning. Al verkennend bouwen zij de wereld op tot hún wereld. Zij ontdekken taal, cultuur en relaties in het gezin, de familie, de buurt, …
Zo ontdekken zij ook andere culturen en leren zij zich erin in te leven. Onze school wil daarop inspelen. Dit heet wereldoriënterend onderwijs.
"Een gezonde geest in een gezond lichaam" is bij ons niet zomaar een slogan.
Wij organiseren:
Onze vrije basisschool is meer dan een gebouw. Het is een gemeenschap gevormd door kinderen, leerkrachten, directie, schoolbestuur, oudercomité, vriendenkring, leerlingenraad en schoolraad.
Dankzij de samenwerking tussen al deze mensen kunnen wij onze school uitbouwen tot een fijne leef- en leergemeenschap.
23 juni 2017
EEN WEEK OM NOOIT TE VERGETEN
Meneer van der Peet - Annie M.G. Schmidt
Zoals iedereen wel weet, kan meneer Van der Peet
niet zo bijster goed tegen de hitte.
O, hij had het zo heet en hij heeft zich ontkleed
en hij is in de koelkast gaan zitten.
’t Was een heerlijk gevoel want daar had hij het koel
en hij is er zijn krantje gaan lezen.
Maar het hele gezin zocht zich gek in ’t begin
en riep steeds: “Waar zou vader toch wezen?”
En het duurde een week voor de keukenmeid keek
in de koelkast op zoek naar augurken.
En ze slaakte een kreet, want meneer Van der Peet
zat daar midden op ’t ijs op zijn hurken.
Ach, ze wisten geen raad. Als een diepvriestomaat
zat hij daar in het ijs opgesloten.
Maar mevrouw zei heel wijs: “Leg het hele blok ijs
bij de kachel, voorzichtig, niet stoten.”
Bij het knappende vuur smolt het ijs op den duur
en meneer Van der Peet kon weer praten.
“Hoe, wat heb ik het heet”, zei meneer Van der Peet.
“Waarom heb je me daar niet gelaten ?”
Nu vertelt hij het vaak aan een klant in de zaak.
“‘k Heb een week in de koelkast gezeten.
’t Was er zo fijn, ik bedoel: ’t was zo rustig en koel.
’t Was een week om nooit meer te vergeten.”
7 juni 2017